V roce 1895 v Mladé Boleslavi vzniká nový výrobce jízdních kol, kterého zakládají knihkupec Václav Klement a strojní zámečník Václav Laurin. Důvodem k založení společnosti bylo to, že Klement chtěl vyreklamovat své jízdní kolo německé značky Germania, reklamaci napsal v českém jazyce a reklamační kancelář mu odpověděla, že reklamace musí být napsána ve „srozumitelném jazyce“. Původní název společnosti byla vlastenecká „Slavia“ a s výrobou začínali v pěti lidech Na Hejtmánce, což by se dalo nazvat periferií Mladé Boleslavi. Velmi záhy se jejich tým rozrost na devět lidí a zakoupili si i malý parní stroj.
Kromě výroby jízdních kol se věnovali i jejich opravám. V té době bylo shánění nových zákazníků velmi obtížné, a proto přišel Klement s revolučním nápadem prodeje na splátky bez navýšení. Již v roce 1896 byla firma Laurin & Klement zapsána do obchodního rejstříku a v dubnu následujícího roku byla firma přestěhována na Nové Město do nových prostor. V té době zaměstnávala dvacet jedna zaměstnanců a vyráběla pět typů jízdních kol, která byla v cenovém rozpětí 110 až 160 zlatých. Na podzim 1897 byl přikoupen nový pozemek na směr Kosmonosy a byla zde vystavěna nová tovární hala. V roce 1899 začali kromě bicyklů vyrábět i tzv. motocykletu, což bylo jízdní kolo s pomocným motorkem nad předním kolem. 11. listopadu 1899 byl veřejnosti představen první motocykl značky Laurin & Klement Typ 1, který měl motor uložen v těžišti pod jezdcem. V českých zemích však nebyl o motocykly zprvu valný zájem a první větší zakázky mířily do Německa a londýnské společnosti Hawetson. Roku 1901 se jejich motocykly poprvé účastnily motocyklového závodu a zvítězily. Již v roce 1903 společnost měla větší poptávku na motocykly než na jízdní kola a továrna už zaměstnávala více než dvě stovky zaměstnanců. V roce 1905 společnost končí s výrobou jízdních kol a věnuje se pouze výrobě motocyklů a začíná vyrábět první automobil – Voituretta Laurin & Klement.
Jeho cena byla v té době bezkonkurenční. V roce 1907 se podnik převádí na akciovou společnost kvůli nedostatku investičního kapitálu. V době první světové války se podniku vedlo dobře, neboť vyráběl i munici. Krize přišla po válce, kdy se rozpadlo Rakousko-Uhersko a zpřetrhalo se mnoho obchodních vazeb a technologie podniku se staly zastaralými. V roce 1924 vypukl v areálu továrny požár, který zničil velkou část technologií. V podniku nebyly finance na jejich obnovu a proto v roce 1925 dochází k fúzi pod Škodu Auto.